Hebrew (Israel)English (United Kingdom)

מקדם הגנה

מקדם הגנה: למרוח או לסבול!
עונת הקיץ בפתח, עוד מעט הולכים לים, כבר מסתובבים בשמש והגיע הזמן להגן על הילדים ועל עצמנו (!!!) בתכשירים מסנני קרינה.
המגוון גדול, הקוד הזה המכונה SPF לא תמיד מובן, המחירים מגיעים עד לשמש עצמה ולא תמיד יודעים במה לבחור.
אז הנה קצת עזרה....... אבל שיזוף זה יפה – מה רוצים מאיתנו?
גוף שזוף הוא אכן יפה אך לא כל יופי שווה סיכון ואת ההשלכות המאוחרות. הסיכונים מחשיפה לשמש כוללים כוויות אשר יכולות לגרום לנזק בלתי הפיך – כואב ומאד לא יפה!!! - לעור, לקימוט ולהזדקנות מוקדמת של העור וחשיפה לקרינה אולטרה-סגולה (ולמרות שלא אכנס להבדלים בין סוגי קרינות UV רצוי להשתמש בתכשיר המגן בפני UVA ו-UVB) הינה גורם סיכון ידוע להתפתחות מספר סוגי סרטן בעור.
אז מה היה כאן? כוויות, נזק, קמטים והזדקנות מוקדמת וסרטן! שווה להיזהר???!!!

-          אז איך להתגונן ובכ"ז לא להישאר סבון?
חשיפה מבוקרת לשמש מסוכנת הרבה פחות מחשיפה בלתי מבוקרת.
אנשים החיים את חייהם מחוץ לבית/למשרד/מקום עבודה צריכים להתלבש בהתאם עם בגדים ארוכים וכובע.
אם מבלים זמן רב במכונית אפשר להתקין ציפוי מיוחד לחלונות אשר מסנן קרינת UV.
על כלל האוכלוסייה לנסות ולהפחית את השהייה בשמש בין השעות 11:00-16:00 בעונות החום ולהתמרח בתכשיר מסנן קרינה בעל מקדם הגנה – SPF.
-          התכשירים מסנני קרינה הינם לרוב בעלי מקדם הגנה (SPF = Sun Protection Factor). מקדם הגנה זה הינו מספר אשר רוב האנשים מאמינים שמבטא את מכפלת הזמן שבו ניתן לשהות בשמש עם מסנן הקרינה לעומת ללא מסנן קרינה כלל.
זוהי טעות!!!

לא מדובר רק בזמן חשיפה לשמש אלא "בכמות" החשיפה לשמש. ההבדל הדק הזה תלוי בזמן, בשעות היום, בתנאי מזג אוויר, במידת הרטבת הגוף (כניסה לים, הזעה...), בעצמת הקרינה באותו היום, בסוג העור ועוד...
אם סתם נכפיל את מקדם ההגנה בזמן לדוגמא: אם ב-SPF = 15 מדובר אז 10 דקות ללא מסנן קרינה שוות ל-150 דקות עם מסנן קרינה ולהיחשף לשמש על פי מפתח זה - אנו עלולים למצוא את עצמנו בצרה צרורה!!!
אנו מציעים לעשות פקטור לפקטור ולחלק בחצי את ה-SPF מבחינת הגנה מוצעת ורק אז לבחור!
אך אם תשאלו אותי – אא"כ אסור להיחשף לשמש - די הזוי לבחור במקדם הגנה של מעל 50.

-          טעויות נפוצות נוספות הן להתמרח כאשר מגיעים לים או לשמש, ולמרוח פחות מידי חומר.
o       רצוי להתמרח במסנן קרינה כ-30 דקות לפני שיוצאים לשמש
o       ולחזור ולהתמרח כל שעתיים לפחות ואף פחות מכך אם מזיעים או נכנסים למים – גם אם מסנן הקרינה הינו עמיד למים
o       כמות של כ-30 מ"ל (כ-2-3 כפות של מרק) אמורה להספיק לכסות את כל גופו של אדם בגודל ממוצע. פחות מכך לילדים ויותר מכך לאנשים גדולים במיוחד.
-          כמה הערות נוספות:
o       לא לשכוח את העיניים אשר גם נפגעות מקרינה – יש לחבוש משקפי שמש מסנני קרינה
o       תינוקות מתחת ל-6 חודשים אינם תמיד מגיבים יפה למסנני קרינה – עד לגיל זה יש למנוע את חשיפתם לשמש!
 
אין צורך להתחבא בבית ואפשר לצאת ולבלות בשמש – ואף להשתזף במידה – כאשר נזהרים כראוי.
רוקחים בית מרקחת פרמה-שיא ישמחו לייעץ לכם במקום או בטלפון לגבי מסנני קרינה.
קיץ נעים!!!